Ηθική, Υπευθυνότητα και Διακυβέρνηση

Κωδικός: 
8182
Εξάμηνο: 
7ο
Υποχρεωτικά Μαθήματα

Περιεχόμενο μαθήματος

Το μάθημα εξετάζει τις έννοιες της επιχειρηματικής ηθικής, της εταιρικής υπευθυνότητας και της διακυβέρνησης οργανισμών σε έναν συνεχώς μεταβαλλόμενο κοινωνικοοικονομικό και θεσμικό περιβάλλον. Στόχος είναι να εφοδιάσει τους φοιτητές με τις θεωρητικές βάσεις και τα πρακτικά εργαλεία που απαιτούνται για την κατανόηση και την εφαρμογή υπεύθυνων και ηθικά βιώσιμων πρακτικών στον ιδιωτικό, δημόσιο και μη κερδοσκοπικό τομέα. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό δεδομένου ότι στη σύγχρονη εποχή, η κοινωνία δίνει στις επιχειρήσεις την άδεια να λειτουργούν (license to operate) και απαιτεί ολοένα και περισσότερο από τις επιχειρήσεις να επιδεικνύουν ηθική και υπεύθυνη συμπεριφορά. Οι υπάλληλοι περιμένουν μια δίκαιη αντιμετώπιση και οι καταναλωτές σεβασμό στα δικαιώματά τους. Ομοίως, τα υπόλοιπα ενδιαφερόμενα μέρη (stakeholders) πιέζουν για διαφάνεια και υπευθυνότητα. Σε ορισμένο βαθμό οι επιχειρήσεις έχουν κατανοήσει τις νέες αυτές συνθήκες, έχουν ενσωματώσει αντίστοιχες πρακτικές στη λειτουργία τους και έχουν επαναπροσδιορίσει τον τρόπο που λαμβάνουν αποφάσεις. Ωστόσο, ηθικά διλλήματα προκύπτουν καθημερινά, καθώς οι επιχειρήσεις προσπαθούν να εναρμονίσουν την κερδοφορία τους με τις κοινωνικές και ηθικές πλευρές της λειτουργίας τους. Ηθικά διλήμματα επίσης εγείρονται και από τις σύγχρονες τεχνολογικές εξελίξεις αφού η ανάπτυξη και χρήση νέων τεχνολογιών όπως τεχνητή νοημοσύνη, η χρήση μεγάλων δεδομένων κλπ. δημιουργούν ερωτήματα αναφορικά  με τη σχέση ανθρώπου-μηχανής αλλά και με τις ευθύνες που καλείται το άτομο αλλά και η επιχείρηση να αναλάβει απέναντι στα νέα δεδομένα. Συνεπώς, η σχέση Επιχείρησης, Ηθικής, Υπευθυνότητας και Διακυβέρνησης αξίζει να συζητηθεί τόσο στην κοινωνία όσο και στο πιο στενό περιβάλλον του πανεπιστημίου.  

Το μάθημα ενσωματώνει:

  1. βασικά φιλοσοφικά ρεύματα της ηθικής σκέψης (δεοντολογία, ωφελιμισμός, δικαιοσύνη, αρεταϊκή ηθική),
  2. σύγχρονες προσεγγίσεις της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης (CSR),
  3. περιβαλλοντικά, κοινωνικά και διακυβερνητικά κριτήρια (ESG),
  4. καθώς και αρχές της εταιρικής διακυβέρνησης (corporate governance).

Μαθησιακά αποτελέσματα

  1. Η κατανόηση του ρόλου της ηθικής στις επιχειρήσεις. Η αναγνώριση ηθικών ζητημάτων μέσα στις επιχειρήσεις
  2. Η εφαρμογή σημαντικών εννοιών και θεωριών (π.χ. ωφελιμισμός, δεοντολογία κλπ.) σχετικά με ηθικές αξίες για την επίλυση επιχειρησιακών ζητημάτων
  3. Κατανόηση των ωφελειών που προκύπτουν από την ηθική συμπεριφορά των επιχειρήσεων και σύνδεση με τις έννοιες της ανταγωνιστικότητας και της αειφορίας
  4. Αξιολόγηση ατομικών συμπεριφορών στο πλαίσιο των επιχειρήσεων με τη χρήση θεωρητικών μοντέλων
  5. Κατανόηση της έννοιας και της σημασίας της κοινωνικής υπευθυνότητας και των απαιτήσεων ένταξής της στη στρατηγική των επιχειρήσεων
  6. Κατανόηση της έννοιας και της σημασίας της Εταιρικής Διακυβέρνησης. Εξοικείωση με τα πλαίσια και τους κανονισμούς που διέπουν την Εταιρική Διακυβέρνηση
  7. Απόκτηση σφαιρικής αντίληψης των σύγχρονων θεμάτων που άπτονται της διοίκησης, της υπευθυνότητας και της διακυβέρνησης των επιχειρήσεων
  8. Κατανόηση των σύγχρονων ηθικών διλημμάτων που εγείρονται από την ανάπτυξη νέων τεχνολογιών (τεχνητή νοημοσύνη και ηθική, μεγάλα δεδομένα και ηθική κλπ.)